torsdag, februari 05, 2009

Tankar om ÖresundArt

.


Det händer en hel del som vanligt. Stress och brist på tid hör till när man har gjort de val som jag har gjort och ibland glömmer jag att stanna upp. Som tur är har jag ett yrke i vilket jag ibland måste formulera mig, och bara nu i dagarna fick jag chans att reflektera över vad som har hänt sedan ÖresundArt var ett faktum.

Det är mycket som är i rörelse under vår tid. Trots detta, eller kanske just på grund av detta, missar vi ibland att ta till oss nya möjligheter och infallsvinklar.

Enligt en berömd bok om konst och dess adjektiv kan man i kapitel tolv läsa att det finns tre huvudvägar för att bäst visa sin konst;

• Kuratorvägen
• Gallerier
• Göranssonmetoden

Det må ha varit alldeles korrekt att påstå detta i stunden då boken skrevs men eftersom vi lever på 2000-talet då saker rör sig i ett ofattbart tempo vill jag ändå tro att fler vägar har uppenbarats sedan dess.

Det finns inget tvivel om att saker och ting är i gungning. Klungan har hunnit ikapp täten och viljor, kunskapsmängder, uppfinningsrikedomar och energier tävlar om att åter ta täten och dra ifrån klungan.

Idag, när alla kan allt, och alla är experter på sina egna unika områden går det kanske inte att ta täten på de gamla beprövade huvudvägarna, istället tvingas vi sticka av mot nya obeprövade vägar på vilka vi har en chans att själva stå som vinnare i en tävling med helt nya regler.

Idag, när alla kan allt, tävlar vi inte längre med vare sig expertis eller skicklighet. Idag vinner den som mest passionerat visar mod och list. Den som står obesegrad vid mållinjen är den som vågade beträda de vägar som var osynliga för dem som fokuserade på att hålla sig kvar och inte halka efter klungan.

Med ÖresundArt vet man inte vilka vägar som kommer att uppenbaras i en framtid. Vad man däremot kan vara säker på att redan nu har möjligheter skapats, som utan ÖresundArt hade varit osynliga för alla inblandade. - Jenni


Läs på http://www.oresundart.se/ om våra kommande utställningar

  • ÖresundArt´s Samlingsutställning, Påsken 2009
  • Projekt "Live with Art" börjar Mars 2009
Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: